Kommentti

Ninni Myllyoja 8.5. 10:48 päivitetty 9.5. 15:18

Tässä on Helsingin paras nähtävyys – eikä sitä markkinoida mitenkään

Yrjönkadun uimahalli on elämys, jota kelpaisi esitellä rinta rottingilla, kirjoittaa Ninni Myllyoja.

Yhä toiminnassa oleva Helsingin kaupungin omistama Yrjönkadun uimahalli on Suomen ensimmäinen ja vanhin julkinen uimahalli. Keskellä Helsinkiä, Forumin kupeessa sijaitseva uimala on huikea elämys, salattu keidas, oikea helsinkiläisten helmi.

Mitkään ylisanat eivät riitä kuvaamaan vuonna 1928 rakennettua ja vuosien varrella taidokkaasti uudistettua kylpylää. 25 metriä pitkää uima-allasta reunustavat pukukopit, jotka avoimessa toisessa kerroksessa muuttuvat lepohyteiksi. Kakkoskerroksessa on myös anniskeluoikeudet. Sinne voi tilata sekä ruokaa että juomaa - ja ravintolapalvelu on erinomaista.

Harva tietää sitäkään, että esimerkiksi Britannian yleisradioyhtiö BBC on nimennyt Yrjönkadun uimahallin maailman kauneimpien uimahallien listalle.

Yrjönkadun uimahallissa on vain yksi huono puoli: kaupungilla ei ole joko kykyä tai halua markkinoida sitä mitenkään, ja sen kylpyläpalvelu on huonoa. Itse rakennusta on onnistuneesti ylläpidetty vanhaa kunnioittaen, mutta vähemmän onnistuneesti myös palvelu on jäänyt 1920-luvulle.

Uimalan sisääntuloeteinen on pieni ja jonottajien tukkima. Jonotus voi kestää minuutteja – tai tunteja – henkilökunta ei tiedä, eikä sitä oikein kiinnostakaan. Sisään päässeet voivat varata uintiaikaa vain kahdeksi tunniksi kerrallaan ja maksullisia lisätunteja saa käydä anomassa vasta 15 minuuttia ennen varauksen päättymistä. Homma toimii epämääräisellä lappujärjestelmällä, jota asiakkaalle ei aukaista oikein mitenkään. Toimintatapa pitää vain tietää.

Digitalisaatio poistaisi varausongelmat helposti, mutta jostakin syystä kaupunki ei ole modernisointiin lähtenyt. Parin käynnin perusteella näyttää siltä, että uimahalli on pääasiassa paikallisten käytössä, turistien voi olla hyvin vaikea löytää sinne saakka. Harmi, sillä uimahalli on elämys, jota kelpaisi esitellä rinta rottingilla muillekin.

Sisäänpääsy on edullinen, lähes ilmainen: aikuisten perusuinti maksaa 5,50 euroa, 2. kerroksen hytteihin pääse 14 eurolla. Sisäänpääsyn hintaa voisi hyvin tarkistaa ylöspäin. Aukioloaikoja pidentämällä uimahallista ehtisi nauttia useampi. Henkilökunnan asiakaspalvelukoulutuskin olisi investointi, joka lisäisi viihtyvyyttä.

Vakiokävijät ovat tottuneet huonoon palveluun, ja saattavat pitää sitä jopa brändiin kuuluvana. Parempi asiakaskokemus ei kuitenkaan olisi pelkästään tuottavuustekijä - se tuo myös säästöjä, kun virheet ja reklamaatio vähenevät. Tyytyväisiä asiakkaita on mukavampi palvella, mikä lisää henkilöstön työhyvinvointia.

Pienillä parannuksilla ei olisi mikään hokkuspokkustemppu tehdä Yrjönkadusta Helsingin ykkösmatkailuvaltti. Nyt se on helsinkiläisten oma salaisuus, jota ei ilmeisesti halutakaan esitellä muille.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö