Kommentti

Elina Lappalainen 31.5. 12:15

Tätä lisää kiitos! Suomesta ponnistaa nyt useita kovia markkinoinnin uudistajia

Alma Talent
Elina Lappalainen

Suomalaisetko eivät osaisi markkinoida!

Supermetrics kasvaa Googlen luotettuna kumppanina, ja Google pyytää yhtiön apuun aina kun julkaisee uutta.

Smartlylla on vastaava asema Facebook-kampanjoiden hallintatyökalullaan.  Smartly.io teki jo 46 miljoonan euron liikevaihdon, kun se vuotta aiemmin oli 30,5 miljoonaa euroa.

Supermetricsin raportointityökalujen avulla mainostajat seuraavat jopa 20 miljardin mainospottia. Smartlyn työkaluilla ostetaan 1,5 miljardin edestä mainontaa sosiaalisen median kanavissa.

Markkinointi & Mainonta listasi tänään viisi alan kovinta, jo isoksi kasvanutta kasvuyhtiötä. Nämä suomalaiset markkinointiteknologian yritykset jos ketkä ovat asiantuntijoita kohdennetun mainonnan ohjelmallisessa ostamisessa ja muutenkin aallonharjalla alan kehityksessä.

Olemme tottuneet ajatukseen, että mainostulojen valuminen Googlelle ja Facebookille on vain pois meiltä suomalaisilta toimijoilta, kuten mediayhtiöiltä. Onneksi Suomesta kuitenkin ponnistaa myös ohjelmistoyhtiöitä, jotka kykenevät kukoistamaan uudessa ekosysteemissä ja ottamaan siivunsa tästä isosta digimainonnan kakusta.

Listaamistamme kasvajista Vainu yli kolminkertaisti konsernin liikevaihdon vuodessa 10,5 miljoonaan euroon. Vainun kehittämä myynnin työkalu yhdistää paikallisen yritystietokannan muuhun saatavilla olevaan tietoon. Työkalu haistaa mahdolliset asiakkaat, jotka tarvitsisivat myytävää tuotetta juuri sillä hetkellä.

Kuluttajamarkkinointi on jo pitkälle automatisoitunutta ja hyvin datalähtöistä toimintaa.

”Sen sijaan yritysmyynnissä vastaava trendi on vasta alkamassa. Se muuttaa tapaa, jolla yrityksille myydään, ja haluamme olla siinä mukana”, Vainun toimitusjohtaja Mikko Honkanen sanoo.

Tämä näyttää nyt olevan iso trendi suomalaisten markkinointiteknologian yritysten parissa. Myyjät saavat nyt monenlaista tukea datasta ja tekoälystä.

Vainun lisäksi tämän trendin perässä kasvaa esimerkiksi Leadfeeder (Liidio Oy), joka kasvatti liikevaihtonsa viime vuonna 2,2 miljoonaan euroon ja keräsi juuri 3,1 miljoonan euron pääomasijoituksen kansainvälisen kasvunsa tukemiseen.

Leadfeederin työkalujen avulla asiakkaat voivat tunnistaa, minkä yrityksen ihmiset vierailevat heidän kotisivuillaan ja mitä tietoa he sieltä etsivät. Näin yritykset saavat arvokasta tietoa mahdollisista asiakkaista – myyntikielellä liidejä.

Samaan aikaan yhä suurempi osa asiakaspalvelusta verkossa automatisoituu, ja chatboteista tulee yhä älykkäämpiä. Koneoppiminen ja siihen liittyvät puheentunnistuksen ja luonnollisen kielen prosessointi kehittyvät nopeasti. Samalla algoritmit kykenevät vastaamaan meille entistä sujuvammin ja toteuttamaan pyyntömme.

Yksi edistyneimmistä suomalaisista teknologiakehittäjistä tällä alalla on Ultimate.ai. Sen työkalu on kieliriippumatonta ja perustuu syväoppiviin neuroverkkoihin eli koneoppimiseen. Yhtiö pyrkii erottumaan integroitumisella isoihin yritysohjelmistoihin, ja se on esimerkiksi SAP:n kumppani.

Front AI puolestaan sanoo eroavansa kilpailijoista sillä, että sen virtuaaliassistentti kykenee aidosti myös toteuttamaan asiakkaan pyynnöt, esimerkiksi hoitamaan osoitteen muutoksen yrityksen taustajärjestelmiin tai korottamaan luottorajaa.

Yksi selvitykseemme vastanneista kasvajista tällä alueella oli Upseller, joka räätälöi asiakkailleen palveluna chatbotteja ja tekee tulosperusteista chat-myyntiä palveluna. Sekin ponnisti jo yli miljoonan euron liikevaihtoon.

Chatbotit voi nähdä myös monimuotoisemmin markkinointikanavana, kuten Leadoo eli entinen Interactive Ads on tehnyt. Leadoon bottien tarkoitus on tehdä sivun sisällöstä henkilökohtaista ja onnistua onkimaan vierailijalta myyjän tarvitsemat tiedot. Leadoon mukaan keskustelu konvertoi viisi kertaa enemmän myyntiliidejä kuin tavallinen yhteydenottokaavake. Leadoo on ihan tuore startup, mutta sen alku on ollut vauhdikas ja yhtiö on suunnannut suoraan maailmalle.

Tällaisten yritysten kilpailukenttä on koko maailma. Chatbotit esimerkiksi ovat kuuma kasvuala, jolle on syntynyt yrityksiä kuin sieniä sateella. Smartlyn ja Supermetricsin esimerkit kuitenkin osoittavat, että Suomesta voi ponnistaa alan kategoriajohtajia. Rima on korkealla, ja yrityksen on mentävä maailmalle heti alusta lähtien. Näitä menestyjiä tarvitaan lisää!

Lue lisää Leadoosta, Supermetricsista ja muista alan kasvajista ja startupeista tuoreesta M&M:n printtilehdestä!

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö