Kommentti

Henrik Muukkonen 15.6. 12:18

Tesla vedättää taitavasti

Antti Mannermaa

Toistaiseksi kärsijöitä ovat olleet lähinnä sijoittajat ja yhtiön työntekijät. Pian joku saattaa pettyä markkinointipuheisiin Vaasassakin.

Tesla on noussut maailman kahdeksanneksi arvostetuimmaksi autobrändiksi, vaikka yhtiö on tehnyt miljarditappioita, sen tuote on surmannut ihmisen, se aikoo vähentää yhdeksän prosenttia työvoimastaan, joka on kärsinyt työtapaturmista keskimääräistä useammin ja jonka tuotteita on vaikea saada ajallaan.

Silti osa yhtiön erotetuista työntekijöistäkin rakastaa yhä Elon Muskia, joka on yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja.

Elon Muskissa näyttää yhdistyvän kyky puhua musta valkoiseksi ja olla välittämättä liikaa todellisuudesta.

Tukholma-syndrooman rinnalle on noussut Tesla-syndrooma.

Toistaiseksi kärsijöitä ovat olleet vain sijoittajat ja entiset työntekijät. Pian kärsijöiden määrä saattaa kasvaa Suomessakin.

Tesla ilmoitti viime viikolla, että se rakentaa ensimmäisen Yhdysvaltain tehtaansa Kiinaan. Samaan aikaan se kilpailuttaa maailman maita Gigafactory-akkutehtaillaan.

Yhtä niistä havittelee Vaasa, jossa suunnitelmat ovat jo melko pitkällä. Kaavailtu tehdas tulisi Vaasan kaupungin ja Mustasaaren kunnan alueelle, joka sijaitsee valtatien 3:n läheisyydessä, Vaasan lentokentän ja rautatieyhteyden rajaamana noin 12 kilometriä Vaasan keskustasta kaakkoon.

Lupaa tehtaalle ei vielä ole, mutta suunnitelmat etenevät.

Teslan piti tosin ilmoittaa jo viime vuonna, minne ensimmäiset Gigafactoryt sijoitetaan. Ei ilmoittanut. Nyt lukuisat maat ponnistelevat saadakseen tehtaan mailleen. Teslalaisten voi kuvitella myhäilevän mielissään.

Voi hyvinkin olla, että tehdas ei nousekaan Vaasaan, jos minnekään. Ponnistelut jäävät ponnisteluiksi. Saman energian olisi voinut suunnata muuallekin.

Voi toki olla niinkin, että Gigafactory nousee vielä Vaasaan.

Yhdysvaltain edesmenneen Abraham Lincolnin suuhun on pantu sanat, että "Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa, joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa, mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."

Miten Teslalta tuntuu kuitenkin onnistuvan koko maailman vedättäminen, eli panna muut tekemään suuri osa markkinoinnin ja tuotannon valmistelutyöstä ilmaiseksi?

Vastaus taitaa löytyä Helsingin Sanomista ja meistä ihmisistä. Me sorrumme usein ylenpalttiseen optimismiin tehdessämme päätöksiä, emmekä näe junan tulevan ennen kuin on liian myöhäistä, jos silloinkaan.

”Pettymys johtuu osin siitä, että ihmiset ovat päätöksiä tehdessään optimistisia. Uudelta työpaikalta odotetaan liikoja, markkinointiosasto ennustaa kampanjalle liikaa myyntiä, ja poliitikot arvioivat kustannukset liian edullisiksi. Toisaalta, jos odotukset olisivat matalia, kukaan ei koskaan ryhtyisi yhtään mihinkään”, Aalto-yliopiston apulaisprofessori Eeva Vilkkumaa sanoo lehden haastattelussa.

Tätä yleisinhimillistä piirrettämme Elon Musk käyttää taitavasti hyväkseen. Kun olemme kerran tehneet päätöksen, että sähköauto eli Tesla on hyvä juttu, siitä on liki mahdotonta luopua ilman syvää pettymystä.

Me haluamme uskoa parempaan – onneksi ja valitettavasti.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö