Kommentti

Maarit Alkula 17.12.2018 12:47

Tietysti hampurilaisketju voi luopua lihasta – yritykset, tarjotkaa meille helppoja ekotekoja

Sarita Piipponen

Maailman pelastamisesta kiinnostuneet, mutta joka ongelman omatoimiseen ratkaisemiseen hieman liian saamattomat kaipaavat tottumustensa muuttamiseen yritysten apua.

Voisiko hampurilaisketju luopua lihasta? Tätä kyseltiin viime viikolla, kun Hesburger julkaisi ympäristö- ja ilmastovastuuta käsittelevän dokumenttivideon.

Vastaus on yksinkertainen: totta kai voi. Sen mahdollisesti jopa täytyy, eikä pelkästään maailman pelastumisen, vaan myös oman liiketoimintansa vuoksi.

Toistaiseksi moni kuluttaja toki yhä haluaa hampurilaiseensa jauhelihapihvin, mutta jos hampurilaisravintola tavoittelee myös lihasta luopuneiden rahoja, sen on tarjottava lihattomia vaihtoehtoja. Ja jos lihaa sisältävien hampurilaisten kysyntä joskus loppuu, ei niitä tietenkään valmisteta vain, koska ne ovat joskus olleet ketjun ykköstuote.

Ruokalistan muokkaaminen asiakaskunnan mukaan ei ole mikään uusi keksintö. McDonald’s valmistaa arabimaissa tarjoamansa hampurilaispihvit halal-lihasta, ja McDonald’s Kosher puolestaan erotettiin vuonna 2006 omaksi brändikseen vastaamaan juutalaisia ruokasääntöjä noudattavan asiakaskunnan tarpeisiin. Heille esimerkiksi meillä suosittu juustohampurilainen ei sovi, sillä kosher-sääntöjen mukaan lihaa ja maitotuotteita ei saa yhdistää.

Jos hampurilaisketju voi luopua juustosta siellä, missä riittävän suuri asiakaskunta niin haluaa, voi samoin tehdä lihalle. Lihasta luopuminen kokonaan tuskin tapahtuu kovin nopeasti, mutta Hesburger on tehnyt avauksen ilmastotietoisten kuluttajien suuntaan, ja he ovat kasvava joukko.

Yksi pieni esimerkki kiinnostuksesta arjen ympäristötekoihin on erään ystäväni Facebookissa julkaisema Pienten ekotekojen joulukalenteri. Idea on yksinkertainen: ystäväni julkaisee joka päivä pienen, arkisen vinkin ekologisempaan elämäntapaan. Aiheet liittyvät esimerkiksi lähiruokaan, jätteen vähentämiseen, pesuaineisiin ja vaatteisiin. Kaverit voivat lisätä kommentteihin omat vinkkinsä, linkata löytämiään ekotuotteita ja keskustella kokemuksistaan.

Ystäväni ei ole ammattimainen some-vaikuttaja, vaan julkaisee vinkit omalla yksityisellä Facebook-seinällään lähipiirinsä iloksi ja hyödyksi. Julkaisujen tykkäysmäärät lasketaan kymmenissä, ei sadoissa tai tuhansissa. Vinkit osuvat kuitenkin selvään tarpeeseen. Moni Facebook-kavereista onkin julkaisuista tykkäämisen lisäksi erikseen kommentoinut pitävänsä kalenterista.

Kaltaiseni planeettamme pelastamisesta kiinnostuneet, mutta joka ongelman omatoimiseen ratkaisemiseen hieman liian saamattomat kaipaavat kulutustottumustensa muuttamiseen apua. Viimeistään tänä vuonna moni on herännyt siihen, että jotakin täytyy tehdä, mutta toimeen tarttuminen voi silti olla vaikeaa. Yrityksillä on iso rooli vastuullisten tuotteiden kehittämisessä ja tuottamisessa, mutta myös niistä viestimisessä, sillä tarvitsemme helppoja vinkkejä.

Jos kuluttaja haluaisi kokeilla lihan vähentämistä ruokavaliostaan, mutta on liian kiireinen tai laiska muuttaakseen tottumuksiaan kerralla radikaalisti, hän saattaa silti tutussa pikaruokapaikassa käydessään olla valmis kokeilemaan lihatonta ateriaa, jos sellainen on tarjolla.

Vastuullisuudesta innostuneiden kuluttajien kosiskelussa on toki myös viherpesun vaara. Jos yritys jää kiinni siitä, etteivät sen teot todellisuudessa vastaa annettua mielikuvaa, sen imago kärsii. Jos toiminta kuitenkin on aidosti vastuullista ja vastuullisuus tuodaan markkinoinnissa onnistuneesti esiin, on yrityksellä merkittävä mahdollisuus sekä osallistua maailman pelastamiseen että kerryttää sen avulla taloudellista voittoa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö