Kommentti

Laura Kukkonen 23.2. 09:52 päivitetty 23.2. 10:48

Toimisto, mitä oikein teet?

Outi Järvinen
Laura Kukkonen on Talouselämän ja M&M-lehden toimittaja.

Jos potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä, mitä ne markkinointi-, viestintä-, media- tai digitoimistolta voivat ostaa, heistä ei koskaan tule asiakkaita.

Harva suomalainen toimisto haluaa enää kutsua itseään mainostoimistoksi. Keskusteluissa pyörii luovia toimistoja, markkinointiviestintätoimistoja, sisältötoimistoja, muutostoimistoja ja paljon muita. Esimerkiksi mediatoimistojen rooli on muuttunut valtavasti mediaympäristön, ja asiakkaidenkin on hankala ymmärtää, mitä palveluja näiltä toimistoilta on mahdollista odottaa.

Alma Media ja M&M veivät Suomen Vuoden toimisto -tutkimuksen voittajatoimistot tutustumaan ruotsalaisten toimistojen juhlintaan Årets Byrå -tutkimuksen seminaariin ja gaalaan.

Seminaarin paneelikeskustelut pohdiskelivat toimiston ja asiakkaan yhteistyötä sekä tulevaisuuden mainostoimistoa. Ruotsista voi kotiuttaa Suomeen ainakin sen, että samat ongelmat vellovat alalla lätäkön takanakin.

Eräs haaste yritysten ja toimistojen yhteistyössä on digiosaamisen rooli.

Asiakkaat haluavat toimistolta sparrausta digitaaliseen ympäristöön ja näkemystä siitä, millaisia mahdollisuuksia digimaailmassa on. Mutta mitä ihmettä on digiosaaminen?

Digiosaamisesta on tullut mantra, joka toistuu ilman koko käsitteen avaamista. Pakkohan sinne digiin on mennä, kun kaikki siellä ovat. Kyseessä on kuitenkin laaja kokonaisuus, jossa on paljon erityisosaamista vaativia alueita. Kun tarkemmin ajattelee, digi on jo niin vanha juttu, että keskustelussa olisi pitänyt päästä eteenpäin aikoja sitten.

Ovatko asiakkaat toimistojensa kanssa lainkaan samalla kartalla siinä, mitä digiosaaminen tarkoittaa? On hyvä käydä syvällisesti läpi kysymyksiä tavoitteista, odotuksista ja haaveista.

Haluaako asiakas ottaa käyttöön uusia alustoja, laitteita tai kanavia? Liittyykö digiosaamisen petraaminen enemmän mittaamiseen ja datan hyödyntämiseen? Haluaako asiakas automatisoida taktista markkinointia tai lisätä ohjelmallista ostamista?

Kaikissa näissä asioissa täytyy varmistaa, että käytössä olevat käsitteet ymmärretään molemmilla puolilla pöytää. Toimiston ei kannata luvata liikaa, jos on itsekin aivan ulalla. Pöhinän ja isojen sanojen aika on ohi.

Samalla kun käy asiakkaiden kanssa keskusteluja yhteisen näkemyksen aikaansaamiseksi, on aika kiteyttää oman toimiston tarkoitus ja tehtävät paremmin. Alan muutoksesta kertoo hyvin se, kuinka vaikeaa Vuoden toimisto -osallistujien jaottelu erilaisiin kategorioihin on. Moni kyseenalaistaa markkinointiteknologiatoimistojen kategorian, koska kaikkihan tekevät teknologian parissa hommia. Mediatoimistojen kesken vertailu on haasteellista muuttuneen liiketoiminnan vuoksi. Osa viestintätoimistoista laajentaa vahvasti markkinoinnin alueelle.

Kuvittelisin, ettei asia voi olla markkinointiviestinnän asiantuntijoille kovin vaikea. Heidän työtään on tehdä käsittämättömistä tuotteista ja ideoista myytäviä. Tätä kannattaa kokeilla myös oman osaamisen kanssa.