Kommentti

Risto Malin 20.11. 11:58

Toteutuuko pelko? Onnibus-kyydissä on nyt syytä pitää aistit auki

Risto Malin

On epätodennäköistä mutta mahdollista, että kilpailijan nielaisema Onnibus nostaa hintojaan. Vaikka näin ei kävisikään, Suomen kilpailulainsäädäntöä on syytä uudistaa.

Linja-autoalalla tapahtui iso siirto lokakuussa, kun Koiviston Auto osti Suomen bussimarkkinat halvoilla hinnoilla mullistaneen Onnibusin.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV ja työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Jari Gustafsson toivat heti julki huolensa kaupan mahdollista seurauksista. Kummallakaan ei ollut muuta keinoa kuin julkinen älähdys, koska Suomen kilpailulainsäädäntö on niin kummallinen.

KKV ei voi tutkia kauppaa, koska Onnibusin ja Koiviston Auton yhteenlaskettu liikevaihto jää alle laissa määritellyn 350 miljoonan euron rajan. Raja pitää, vaikka alalla on takana tuore tuomio kartellista.

Jokin raja on hyvä olla, ettei viranomaisten tarvitse kuurnia hyttysiä, mutta 350 miljoonaa on ehdottomasti liian korkealla.

Esimerkiksi elokuva-alalla on nähty, miten Finnkinon vyörytys pieni yritysosto kerrallaan on vähentänyt kilpailua ja keventänyt katsojien kukkaroa.

Toinen ongelma on, että vaikka yritykset saisivat seuraamusmaksun laittomasta kartellista, rapsut voivat jäädä naurettavan pieniksi. Näin kävi juuri linja-autoalalla, kun markkinaoikeus langetti viime vuoden lopulla 11 bussiyhtiölle yhteensä 1,1 miljoonan euron kartellirapsun.

Se oli 36,9 miljoonaa euroa vähemmän kuin KKV oli esittänyt.

Onnibus ehti itsellisenä pakottaa muut bussiyhtiöt ja VR:n laskemaan hintojaan niin paljon, että vanha ryövärihinnoittelu tuskin palaa. Mutta onnibusseilla, muilla linja-autoilla ja junilla matkustavien on lähitulevaisuudessa syytä pitää aistit auki ja älähtää vaikkapa siellä paljon parjatussa somessa, jos matkalippujen hinnat alkavat hilautua laajalla rintamalla ylöspäin.

Kun viranomaisvalvonta ei ole mahdollista, käytetään sitten kansalaisvalvontaa.