Kommentti

Maija Tamminen 12.7. 13:05 päivitetty 12.7. 13:07

Tuliko pilleistä viherpesun apuväline?

Outi Järvinen

Pillit demonisoitiin mediahuomion takaamiseksi.

Pillit muodostavat merten muoviroskasta vain noin 0,025 prosenttia, mutta tämä asia ei ole estänyt muovipilliä nousemasta muovinvastaisen kampanjoinnin uudeksi silmätikuksi.

Lukuisat järjestöt ovat nostaneet pillit muovikampanjointinsa kärkituotteeksi ja täkyyn on tartuttu kiitettävästi: Pillikiellosta on tullut trendikäs ja edullinen hyppykeppi yli uutiskynnyksen eri puolilla maailmaa. Riittää kun vannoo jonkinasteisen pillilupauksen: pyrimme poistamaan pillit tiloistamme tulevina vuosina.

Kaupungeista huomiosta on päässyt nauttimaan erityisesti Seattle, joka kiirehti kieltämään pillit 5 000 ravintolastaan maanantaina. Washingtonin osavaltion kaupungissa muovipillit on vastedes vaihdettava vaikkapa paperiversioihin, ja muovipillikiellon rikkomisesta seuraa 250 dollarin nimellinen sakko.

Myös kahvilaketju Starbucks riensi kertomaan, että se korvaa muovipillinsä toisenlaisilla muovituotteilla, jonkinlaisilla aikuisten nokkamukeilla vuoteen 2020 mennessä 28 000 kahvilassaan. Ei ole aivan selvää, väheneekö yrityksen kokonaismuovin käyttö päätöksen myötä, mutta muovista muoviin -ilmoitukselta ei ole hurraajia puuttunut. Hyvää pr:ää.

Miksi sitten juuri pillit ovat nyt valikoituneet suosituksi keinoksi mediahuomion hankinnassa? Asiaa selittävät tuote itsessään, EU sekä eräs tietty viraalikilpikonna.

Pillit tarjoavat helpon ratkaisun monimutkaiseen ongelmaan. Koska pillit ovat valtaosalle ihmisistä täysin tarpeettomia, niiden käytöstä luopuminen ei käytännössä rajoita elämää tietyistä sairauksista kärsiviä ihmisiä lukuunottamatta. Kerrankin kielto, josta on helppoa ja lähes ainoastaan positiivista viestiä.

Pillit saattavat toimia yllättävän tehokkaasti viherpesun välineinä. Koska pillilupaus on niin helppoa tehdä, se houkuttelee yrityksiä ja organisaatioita puhdistamaan mainettaan muoviroskan tuottajana. Varmasti joku kiittelee aina, vaikka tehosta ei olisikaan tietoa.

Viestinä täyskielto on tehokkaampi kuin prosentuaalinen muutos. Tyypillisesti media tarttuu aiheisiin, joissa kerrotaan täyskäännöksistä tai asioita, joilla on selkeä alku ja loppu. Tämä johtuu ihmisluonnosta. Ihmisten on helppo kiinnostua selkeästi rajatuista tapauksista massiivisten, vaikeiden kokonaisuuksien sijaan: Pilleihin kohdistuneen huomion taustalta tietenkin löytyy laajempi muovinvastainen taistelu, jota ainakin EU:ssa siivittää Kiinan päätös lopettaa ulkomaisten roskien raijaus maahan. Aiemmin EU jätti tyytyväisenä noin puolet muovijätteestään Kiinan huoleksi. Muoviroskan vähentyminen muutamalla prosentilla on tieto, joka ei kiinnosta kansaa, eikä siten riitä uutiseksi tahi tarjoa mahdollisuutta näkyvyyteen.

Dramaattinen kertomus siivitti kieltointoa. Muovipillien demonisointiin vaikuttaa myös tietyn mereen ajautuneen pillin aiheuttama kärsimysnäytelmä, joka herätti miljoonien ihmisten sympatian ja kolkutti omatuntoa jo vuonna 2015. Viraalihitiksi nousi dramaattinen video, jossa uhanalainen kilpikonna vaikeroi tuskissaan sieraimeen juuttuneen muovipillin vuoksi, mutta jonka meribiologit saivat lopulta irrotettua eläimen sieraimesta. Ei ihme, että video kilpikonnasta innoitti järjestöjä kampanjoimaan muovia vastaan pillit kärkenään.

Pilli on kohteena juuri sopivan naurettava. Tällainen tuotekielto on triviaaliudessaan kuin legendaksi nousseen EU:n kurkkuasetuksen pikkusisko. Kurkkudirektiiviksi väärin nimetty käyriin kurkkuihin puuttunut asetus nousi EU-sääntelyn päättömyyden symboliksi antaen kansalle konkreettisen pilkankohteen.

Mitä muuta tähän voisi sanoa, kuin että olisi haaskausta jättää käyttämättä tällainen loistava pr-hetki – laittaakaa ne pillit lopullisesti pussiin ja pussi roskiin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yrityskaupat

22.11.2018 08:30

Orkla ostaa Kotipizzan

Norjalaisen monialayhtiö Orklan ostotarjous on 23 euroa osakkeelta.