Kommentti

Maija Tamminen 5.9.2018 14:42

Tykkään sivustasi – kunnes älyän kertoa, etten tykkääkään

Outi Järvinen

Toteuttiko Yle tykkäyskaappauksen Pressiklubin Facebook-sivuilla? Päätös tykkääjien siirrosta uuden ohjelman nimiin oli kyseenalainen.

Toimiko Yle oikein siirtäessään Pressiklubin Facebook-sivut uuden ohjelman Sannikka&Ukkolan nimiin?

Tykkääjän näkökulmasta siirtopäätös on vähintäänkin kyseenalainen: Siirretyt ihmiset tykkäävät nyt ohjelmasta, josta eivät ole vielä nähneet jaksoakaan – voivatko he siis arvoida tykkäävänsä siitä?

M&M:lle Ylen sosiaalisen median päällikkö Tuija Aalto huomautti Facebookin vastuusta ilmoittaa käyttäjille, jos tykätty sivu muuttaa nimeään. Toivottavasti tieto muutoksesta on tavoittanut tykkääjät, jotta he voivat päättää haluavatko seurata uutta sivua.

Pressiklubi-sivun hyödyntämispäätökseen vaikutti Aallon mukaan Ylen havainnot Facebookin algoritmi-muutoksen vaikutuksista uusien sivujen tavoittavuuteen. Facebook-käyttäjiä on nykyisin yhä vaikeampi tavoittaa täysin uusilla yritysten ja medioiden ylläpitämillä sivuillla, kun algoritmi suosii käyttäjien läheisten jakamaa ja kommentoimaa sisältöä.

Sivun luominen ja ylläpitäminen on entistä harvemmin kannattavaa ja mediat ovat Facebookissa uudenlaisten paineiden edessä. Ymmärrän tämän. Silti ajankohtaisohjelmasta toisen ajankohtaisohjelman tykkääjäksi siirtäminen herättää kysymyksen: Jos kaupallinen yritys toimisi samoin omien brändiensä kanssa, olisiko se ok? Minusta ei.

On hyvä muistaa, että tavalliselle Facebook-käyttäjälle tykkäys on myös oman mielipiteen ilmaus: tykkään juuri tästä sisällöstä. Se ei siis tarkoita vain halua seurata jotain sisällöntuottajaa.

Kurjaa, jos mielipide on jatkossa ilmoitettava käänteisesti: Olen tätä mieltä, kunnes älyän ilmoittaa, etten olekaan.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö