Kommentti

Ninni Myllyoja 21.11. 11:11 päivitetty 22.11. 10:48

Työntekijä on yrityksen paras mainoskasvo – Zalandossa tämä otettiin kirjaimellisesti

Ninni Myllyoja on Markkinointi & Mainonnan sisarlehden Faktan uutispäällikkö.

Hyvä työnantajamielikuva on osuvaa markkinointia.

Onko sillä väliä, mitä työntekijät puhuvat työpaikastaan vapaa-ajallaan? Kysymyksen heitti ilmaan Zalandon Tech Hubsien Vivi Brooke eilen järjestetyssä HrX-tapahtumassa.

Ehdottomasti on, hän vastasi kysymykseensä. Koska työntekijät puhuvat työpaikastaan ystävilleen ja tuttavilleen joka tapauksessa, työnantajan voisi tehdä tietoisesti töitä sen eteen, että he puhuvat hyvää.

Brooke toimii nettimuotikauppa Zalandon Tech Hubien työntekijäbrändäyksen spesialistina. Zalando on viime vuosina tehnyt paljon töitä työntekijöidensä työviihtyvyyden eteen. Lisäksi se kannustaa heitä toimimaan sosiaalisen median kanavissa, eikä siinä kaikki: Zalando on myös nostanut työntekijänsä mainonnan suunnitteluun ja mainoskasvoikseen.

Brooken mukaan työntekijöiden toimiminen brändilähettiläinä onnistuu, jos sen osaa tehdä aidosti. Kaikki lähtee perusasioista: yrityksen strategiasta, visiosta ja missiosta ja siitä, miten työntekijä ymmärtää nämä arvot – tai vielä paremmin: miten hänen arvomaailmansa sopii yhteen yrityksen arvojen kanssa.

Arvot, visiot ja missiot ovat jokaisen yrityksen peruskauraa. Mutta harva yritys onnistuu viestimään niistä niin ymmärrettävästi, että jokainen työntekijä paitsi tajuaa, omaksuu ne itselleen. Monelle nämä jäävät kuolleiksi kirjaimiksi. Samoin kuin hokema, että työntekijöiden osaaminen on yrityksen paras voimavara.

”Meidän rekrytointimme lähtee siitä, että pyrimme palkkaamaan parhaat ihmiset ja sen jälkeen pysymään poissa heidän tieltään”, Brooke kertoi Zalandon johtamisfilosofiasta.

Kun Suomeen etsittiin it-insinöörejä, tiimin työntekijät suunnittelivat itse työpaikkamainoksen sisällön.

Sosiaalinen media on Zalandon työntekijäbrändäyksen tärkein markkinointikanava. Hyvä työnantajuus ja inspiroiva työympäristö eivät ole pelkästään työntekijöiden nautintaetu ja tapa inspiroida parempaan työsuoritukseen: sitä käytetään markkinoinnissa.

”Kuvaamme somekanaviin jokapäiväisiä hetkiä: ihmisiä työpisteillään, kahvipausseja ja illanviettoja. Behind the scene -tapaiset hetket ovat todella suosittuja.”

”Lisäksi näytämme kaupunkeja, joissa työpaikkamme sijaitsevat. Minkälaista siellä on asua ja viettää vapaa-aikaa.”

Hän esittelee yrityksen mainosvideota viimekesäisestä Berliinin Pride-kulkueesta. Zalando pyysi työntekijöitään kuvaamaan fiiliksiään ja lähettämään pätkät työnantajalleen. Pätkistä koostettiin yhtenäinen video.

”Sen tekeminen maksoi meille 500 euroa. Video oli tilaisuudesta, jota sponsoroimme, mutta se kuvasi aidosti tunnelmaa, joka niissä oli. Sellaista ei olisi pystynyt välittämään millään muulla tavalla.”

Toinen esimerkki brändilähettiläiden käytöstä on markkinointikampanja, jossa työntekijä kuvattiin muotikuvamaisesti studio-olosuhteissa. Vieressä on kuva samasta työntekijästä työympäristössään.

”Meillä on 15 000 työntekijää, joista jokaiselle on oma tarinansa kerrottavana. Haluamme välittää viestiä, että heidän tarinansa on Zalandon tarina”, hän sanoi.

Zalandon työntekijäbrändäyksen tiimissä työskentelee 12 ihmistä, joten mikään, mitä he tekevät, ei synny sattumalta.

Joku voisi väittää, että Zalandossa työntekijäbrändäys on helppoa, koska työntekijöistä suurin osa on nuoria millenniaaleja. Brooke muistuttaa, että Zalando on kymmenen vuotta vanha, ja se on kasvanut lyhyessä ajassa parinkymmenen henkilön startupista yli 15 000 työntekijän yritykseksi. Se toimii 17 markkinalla Euroopassa ja sillä on 25 miljoonaa aktiivista asiakasta.

”Olemme ylpeitä diversiteetistämme ja haluamme korostaa sitä markkinoinnissamme.”

Brooken mukaan aitous ratkaisee sekä johtamisessa että mainostamisessa.

”Jokainen yritys voi käyttää brändilähettiläitä. On heidän oma asiansa keksiä, miten he sen tekevät, tärkeintä on tajuta työntekijöiden arvo.”

Muutos 22.11.2018 Artikkeliin on täsmennetty Pride-kulkue ja poistettu Scream for joy -kampanja, koska siinä mainoskasvoina eivät toimineet työntekijät.