Kommentti

Anna-Kaisa Urpelainen 21.12.2017 09:39

Ukko.fi onnistui markkinoinnissa – vai oletko kuullut sen kilpailijoista?

Lauri Olander

Kevytyrittäjille paperitöiden hoitopalvelua tarjoavista yrityksistä etenkin Ukko.fi on aktiivisesti markkinoinut palveluitaan, joita uusi lakimuutos tulee luultavasti myös siivittämään.

Kevytyrittäjille palveluitaan tarjoava Ukko.fi on onnistunut erityisen hyvin markkinoimaan itseään yritystoiminnasta kiinnostuneille.

Ukko.fi tarjoaa palvelua, jossa se hoitaa kevytyrittäjän puolesta vaadittavat paperityöt, kuten verot, vakuutusmaksut, maksumuistutukset ja tarvittaessa perinnän.

Ensi vuoden alussa voimaan tuleva lakimuutos työttömyysturvaa koskien sataa myös Ukko.fin laariin. Kevytyrittäjyyttä voi jatkossa kokeilla neljän kuukauden ajan ilman, että menettää ansiosidonnaisen päivärahansa.

Aiemmin TE-toimistoissa on voitu tehdä päätös, että työtön kevytyrittäjyyttä kokeileva henkilö saattaa menettää ansiosidonnaisen tukensa, jos kevytyrittäjyyden katsotaan olevan päätoimista eikä sivutoimista.

Lakimuutoksella kevytyrittäjyyttä voi harjoittaa neljän kuukauden ajan pelkäämättä tukien katoamista, kunhan kevytyrittäjyys on aloitettu työttömyyden aikana. Kevytyrittäjyyden tuomat tulot vaikuttavat siten, että päiväraha tulee soviteltuna. Neljän kuukauden armonajan jälkeen yrittäjyyden sivu- tai päätoimisuus arvioidaan, kuten ennen lakimuutostakin on tehty.

Ukko.fi on ollut lakimuutoksen teossa mukana. Yrityksen toimitusjohtaja Aleksi Rautavuori kertoi Talouselämälle antaneensa syksyllä eduskunnan työelämävaliokunnalle lausunnon, jossa hän avasi Ukko.fin näkemyksiä uuden lain vaikutuksista kevytyrittäjiin ja itsensä työllistäjiin.

Rautavuori uskoo lakimuutoksen lisäävän kevytyrittäjyyden määrää. Samalla hän kertoi Ukko.fin liikevaihdon kasvavan ensi vuonna arviolta 40-50 prosenttia.

Kevytrittäjät itse saattavat kuitenkin joutua kiperään tilanteeseen, kun neljän kuukauden aikaraja tulee vastaan. TE-toimisto voi tämän jälkeen nimittäin katsoa kevytyrittäjien olevan päätoimisia yrittäjiä ja katkaista tuet.

Ukko.fi on taidokkaasti markkinoinut palveluitaan ja saanut tunnettuutta jo ennen lakimuutoksen julkistamista. Se myös hyötyy lakimuutoksesta.

Ukko.fitä vastaavia palveluita on myös muissa yrityksissä. Vaan onko niistä kuultu yhtä paljon?

Ukko.fin kilpailija on esimerkiksi Eezy, jonka palvelu on hyvin samankaltaista kuin Ukko.fin. Myös OP tarjoaa omaa kevytyrittäjäpalveluaan.

Kilpailijat ovat markkinoinnissa jääneet Ukko.fin jalkoihin, mutta samasta lakimuutoksesta on myös niille hyötyä.

Ainakin jos ne pystyvät nostamaan tunnettuuttaan, eivätkä anna Ukko.fin rohmuta koko markkinarakoa.