Kommentti

Emilia Kullas 16.11. 10:12

Ulkokampanja, joka onnistuu jopa marraskuisessa Suomessa

Emilia Kullas on Markkinointi & Mainonnan ja Talouselämän päätoimittaja.

Niitä on ollut vaikea olla huomaamatta.

“You actually read this? Total success.”

“Posters don´t have feelings, so you don´t have to pretend that you´re interested.”

“Waiting for someone? Just look cool and pretend to be reading this.”

Marraskuisen Suomen isoimpiin ja vähän pienempiinkin kaupunkeihin leviää ruotsalaisen Oatly-kauramaidon ulkomainoksia. Ei haittaa, vaikka täällä on pimeätä tai tasaisen harmaata. Oatlyn mainoksiin jää silmä kiinni.

Tunnistettava graafinen ulkoasu ja selkeät tekstit ovat ruotsalaisen Forsman & Bodenfors -toimiston käsialaa. Oatlyn Suomeen leviävä kampanja näkyy myös maailmalla: Yhdysvalloissa, Kiinassa, Englannissa ja Saksassa.

Kuva: Timo Pylvänäinen

Näillä jättimarkkinoilla Oatly haluaa tukevamman jalansijan. Laajenemisinvestoinnit näkyvät yhtiön luvuissa: vuoden 2017 tilikauden tulos kääntyi noin 22 miljoonaa kruunua tappiolliseksi, kun se edellisenä vuonna oli tehnyt 1,4 miljoonan kruunun nettovoiton.

Tältä vuodelta yhtiö tavoittelee miljardin kruunun liikevaihtoa. Edellisenä vuonna se oli 636 miljoonaa kruunua.

Markkinointi on Oatlyn tärkein ase erittäin kilpailluilla elintarvikemarkkinoilla. Kasvipohjaisten tuotteiden suosio on kasvussa, etenkin nuorten kuluttajien keskuudessa. Tähän rakoon Oatly on iskenyt onnistuneesti, vaikka se on valinnut markkinointikanavakseen yleensä vaikeana pidetyn tavan: ulkomainokset.

Oatlyn nykyinen johto, vuodesta 2012 yhtiötä johtanut Toni Petersson ja luova johtaja John Schoolcraft eivät pelkää ottaa riskejä markkinoinnissaan. Oatly ärsyttää maitolobbareita tahallaan. Maitoväitteistä ja markkinoinnista seuranneet oikeusjutut – sekä Ruotsissa että Englannissa – ovat sataneet suoraan Oatlyn laariin.

Oatlyn rohkeaa otetta sekä markkinoinnissa että kansainvälisessä laajentumisessa ei voi kuin ihailla. Yhtiö on vielä pieni verrattuna vaikkapa kotimaiseen maitojätti Valioon, mutta uuden elintarvikkeen kansainvälistämisessä Oatlylta on opittavaa.

”Maybe a social media celebrity will take a photo of this poster and you will see it on Instagram and like it way more than you do right now.”

Tee perässä, Valio?