Kommentti

Anna-Kaisa Urpelainen 14.2. 14:13

Unilever teki ison uhkauksen – uskaltaisiko kukaan Suomessa edes harkita mainosten vetoa Facebookista ja Googlesta?

Lauri Olander

Mainostajat eivät halua brändiensä näkyvän kyseenalaisen sisällön kyljessä. Ne peräänkuuluttavat Googlelta ja Facebookilta vastuuta sisällöistä, joissa myös mainokset näkyvät.

Kansainvälinen kuluttajatuotteiden valmistaja Unilever antoi kovan uhkauksen tällä viikolla. Unilever, joka on maailman toiseksi suurin mainostaja, uhkaa vetää mainoksensa pois Facebookista sekä Googlesta.

Unileverin mukaan uhkaus liittyy vastuullisuuteen. Facebookin ja Googlen täytyisi kontrolloida tiukemmin materiaalia, joka niiden verkkopalveluihin päätyy.

Kontrollihaluissa on brändeillä täysin selkeä tavoite: ne eivät halua mainostensa päätyvän minkäänlaisen kyseenalaisen sisällön kylkeen.

Unileverillä onkin jonkin verran vipuvartta uhkauksensa takana, sillä Unilever käytti viime vuonna markkinointiin 7,7 miljardia euroa.

Unilever ei myöskään ole ensimmäinen uhkailija, sillä aiemmin jo muun muassa HP, Lidl, Mars, Deutsche Bank, Sky ja BT ovat vetäneet mainoksiaan pois Googlesta sekä Googlen omistamasta YouTubesta.

Poisveto johtui siitä, että näiden brändien mainoksia oli näytetty kyseenalaisien YouTube-videoiden yhteydessä.

Tällainen näkyvyys on brändeille myrkkyä, ja ne reagoivatkin siihen tiukasti.

Maailman suurin mainostaja Procter & Gamble on vetänyt myös mainoksiaan YouTubesta ja uhkaillut laajemmallakin mainosleikkauksella Googlea ja Facebookia.

Näin isoilla bränditekijöillä voi jopa olla jonkinlaista vaikutusta vielä suurempiin tekijöihin, Googleen ja Facebookiin.

Kun mainostajat alkavat yhtenä rintamana vaatia vastuullisuutta alustoilta, joilla ne mainostavat, on vaikutusmahdollisuus selkeä. Mainostajilla on oikeus pitää brändinsä irrallaan sisällöstä, jota ne eivät halua missään nimessä itseensä yhdistää.

Tosin mainostajilla lienee uhkauksissa taustalla muutakin kuin vain halu pitää brändikuva kiiltävänä. Sosiaalinen media ja Google ovat saaneet hallitsevan aseman internetissä. Ne pyörittävät massiivista määrää dataa ja käyttäjätietoja ja vaikuttavat kuluttajien käyttäytymiseen.

Mainostajat pyrkivät osaltaan saamaan valta-asemia tasasuhtaisempaan suuntaan vetämällä tai uhkaamalla vetää mainoksiaan pois.

Käytännössä Googlella ja Facebookilla on valtava määrä dataa kuluttajista, ja mainostajille tämä data on kultaakin arvokkaampaa, joten uhkausten ja mainosboikottien tuoma asetelma on mielenkiintoinen.  

Mainosboikotti voi olla näpäytys Googlelle ja Facebookille, nyt kun mainostajat ovat löytäneet askelmia, johon vaatimuksiaan tukea: vastuullisuus, brändiluottamus, tasa-arvo ja rasisminvastaisuus.

Yksikään tekijä ei ole niin iso, että sillä olisi varaa olla vaatimatta näitä samoja asioita, joita mainostajat nyt peräänkuuluttavat, sillä ne ovat tärkeitä myös suurimmalle osalle kuluttajista.

Kun kuoro vastuullisuuden vaatimiseksi kasvaa, nousee myös paine Googlen ja Facebookin päässä siivota ja kontrolloida sisältöjään.

Työ on valtava ja sen eteen tehdään hommia kaiken aikaa. Facebook on ilmoittanut jo ennen Unileverin uhkauksia toimenpiteistä, joihin yhtiö ryhtyy valeuutisten ja vahingollisen sisällön suitsimiseksi.

Mielenkiintoista on, toteutuvatko Unileverin uhkaukset, moniko seuraa perässä ja millä tavoin Google tai Facebook asiaan reagoivat.

Nähtäväksi jää myös, nouseeko Suomesta mahdollisesti isoimpia kotimaisia mainostajia uhkaamaan Googlea tai Facebookia mainosboikotilla.

Ainakin Suomessa vastuullisuuttaan korostavia brändejä riittää.

Eri asia on, katsovatko suomalaiset brändit Googlen ja Facebookin olevan niin paljon sisällöstään vastuussa kuin isommat kansainväliset tekijät ovat katsoneet niiden olevan.

Tai voivatko suomalaiset tekijät sitä vielä edes ääneen sanoa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Musiikkipalvelut

20.02.2018 17:09

Spotify kaavailee uutta aluevaltausta

The Guardian ja musiikkialan julkaisut arvelevat työpaikkailmoitusten perusteella, että Spotifyssa on käynnissä kaiutinprojekti.