Kommentti

Saara Koho 20.2. 11:26

Vaikeinta on itsensä markkinoiminen

Arttu Laitala
Saara Koho on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Pitäisi kehdata enemmän ja hävetä vähemmän.

Sanotaan, että kovimmat myyntitykit myyvät vaikka hiekkaa Saharaan tai jäätä Grönlantiin.

Siinä myydään kuitenkin tuotetta. Markkinoinnin työkaluilla, taitavalla psykologialla on mahdollista saada beduiinit himoitsemaan suomalaista hiekkaa. Myydäänhän Suomessa, tuhansien järvien maassa, ranskalaista pullovettä. C'est le but du marketing!

Minä kadehdin eniten ihmisiä, jotka pystyvät markkinoimaan itseään, omaa osaamistaan.

He eivät häpeile pyytää palkankorotusta, kehua itseään työhaastattelussa, kiivetä seminaarien puhujanpönttöön tai muodostaa minuutissa nasevaa mielipidettä Twitterissä.

Asiantuntijoidenkin pitäisi nykytyöelämässä olla brändejä. Se on omasta työmarkkina-asemasta huolta pitämistä. Ei ole väärin kertoa maailmalle, että on osaava ja pätevä.

Kuulun itse ihmistyyppiin, joka ei kehtaa edes lähettää pahalta maistuvaa ravintola-annosta takaisin keittiöön tai huomauttaa lähikaupan kassatyöntekijälle, että kuitissa on virhe. Ettei kenellekään vain tulisi paha mieli.

Haluaisin kehdata enemmän ja hävetä vähemmän. Siksi olen lukenut Rosa Meriläisen ja Saara Särmän teoksen Anna mennä – Opas hauskempaan elämään (2016).

Sen ansiosta olen yrittänyt suhtautua selfieiden ottamiseen rennommin (mitä pahaa on oman naaman valokuvaamisessa? Emme elä enää filmikamera-aikaa!), käyttää enemmän tilaa (miksi minun pitäisi väistää miehiä?) ja ennen kaikkea katsoa kehtaajia uusin silmin. Näin teos neuvoo:

"Myös urpot voivat toimia pokkaverrokkeina. Kun katsoo jotain omahyväistä äijää, joka on vakuuttunut omasta erinomaisuudestaan ja luennoi itsestäänselvyyksiä sen näköisenä kuin helmiä pudottelisi, muistaa omien tietojensa ja taitojensa määrän: siitä vaan pokalla luennoimaan!"

Se on hyvä neuvo. Eivät muut välttämättä ole sen osaavampia, he ovat vain parempia kehtaamaan.

Meriläisellä ja Särmälläkin on toisaalta vielä tehtävää osaamisensa brändäämisessä, sillä hakusana "kehtaamisasiantuntija" ei tuota Googlessa yhtään osumaa.