Kommentti

Tarja Kuittinen 21.2. 09:30

Viestijä, älä toimi kirjepuluna vaan myy rohkeasti viestisi

Tiina Somerpuro

Viestijät arastelevat turhaan markkinointia. Jokainen juttu, teksti ja viesti pitää myydä, muuten ne eivät mene perille.

Saan työni puolesta paljon yhteydenottoja viestinnän ammattilaisilta. Valitettavasti kaikki näistä yhteydenotoista eivät ole ammattimaisia.

Älkää ymmärtäkö minua väärin, ne ovat aina erittäin korrekteja. Niistä vain kuultaa harmittavan usein läpi kaksi asiaa: viestijä ei tunne toimituksen toimintaperiaatteita, eikä aina edes välittämänsä viestin sanomaa.

Uutispäällikkönä minulla on usein niin sanotusti tilanne päällä. En ehdi vastata puheluihin, joten pyydän automaattivastauksella palaamaan asiaan tekstiviestin muodossa. Fiksu viestijä tiivistää asiansa viestiin ja saa minulta vastauksen heti kun ehdin tarkistaa viestini. Ärsyttävä viestijä jatkaa sinnikkäästi soitteluaan pian ensimmäisen puhelun perään.

Jos ehdin vastaamaan ensimmäiseen puheluun, pyydän usein laittamaan asiasta lisää sähköpostilla. Toisinaan saan valmiiksi tehdyn tiedotteen, jossa puhutaan täyden A4-arkin verran ”rajapinnoista” ja viljellään jargonia, joka piilottaa asian pihvin onnistuneesti alleen.

Ankeimmillaan viesti on silloin, kun viestijä laittaa viestin saatesanoilla ”tiedotteemme liitteenä”. Ei sanaakaan siitä, mitä asiaa tiedote edes koskee.

Usein se jää siihen, en ehdi paneutua asiaan enempää. Tutkivan journalismin varaan johonkin muuhun kuin tiedotteiden salakoodin selvittämiseen.

Kerran suivaannuin ja pyysin viestijältä tiivistetyn pitchauksen, jossa olisi vastaus kolmeen kysymykseen: Mikä asiassa on uutta? Miten tuote/palvelu eroaa kilpailijoistaan? Paljonko toimialalla pyörii bisnestä?

Ilmeisesti asia ei selvinnyt viestijällekään hänen lähettämästään tiedotteesta, joten hän pyysi lisäaikaa, hankki tiedot ja vastasi lyhyesti kahteen kolmesta kysymyksestä.

Myynnin kielellä siis vaadin palvelua, minkä jälkeen sitä sainkin. Mutta viestijän asiakkaan etu olisi, että tämä myynti osattaisiin tehdä jo ensimmäisen puhelun tai tekstiviestin kohdalla.

Viestijät arastelevat turhaan markkinointia. Jokainen juttu, teksti ja viesti pitää myydä, muuten ne eivät mene perille. Pystyäkseen myymään, viestijän pitää tuntea kohdeyleisönsä ja myymänsä tuote.

Viestijän työ ei ole kirjepulun hommaa, viestintä on mitä suurimmassa määrin markkinointia. Tämä on hyvä asiakkaankin muistaa: ammattitaitoinen viestijä tietää kyllä, miten viestin saa parhaiten perille.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö