Kommentti

Jani Niipola 25.3. 13:37

Viro etsii uudenlaista suomalaista turistia

Viron tilanne on kiinnostava oppitunti markkinoinnin tärkeydestä.

Määrää vai laatua? Virossa mietitään hartaasti klassikkokysymystä. Suomalaisten matkustusinnon hiipumisesta etelänaapuriin on uutisoitu paljon ja melkein yhtä paljon on kirjoitettu virolaisten viranomaisten ja matkailualan toimijoiden kriisikokouksista, joissa mietitään, miten suomalaiset saadaan takaisin. Virolaisnäkökulmasta tilanne on dramaattinen, sillä pudotus on merkittävä. Esimerkiksi tammikuussa 2019 virolaisissa hotelleissa yöpyi 19 prosenttia vähemmän suomalaisia kuin vuotta aiemmin.

Viron tilanne on tietysti kiinnostava oppitunti markkinoinnin tärkeydestä. Suomalaisten seilattua vuosikausia Viroon sankoin joukoin Viro otti jalan pois kaasulta markkinoinnissa ja jopa lopetti matkailutoimistonsa Helsingissä. Sen satoa korjataan nyt, vaikka alkoholiveron nousullakin olisi osuutta asiaan.

Ilmassa on merkkejä siitä, että Viro alkaa löytää uudenlaisia suomalaisturisteja. Tällä viikolla Tallinnassa järjestetään Tallinn Music Week -musiikkitapahtuma, joka on suomalaisille täydellinen esimerkki uuden sukupolven kulttuurimatkailusta Tallinnaan. Urbaalilla festivaalilla örveltämisen sijaan tärkeää on löytää oikeat bändit ja baarien sijaan eksyä ravintolaan, josta löytyvät parhaat natuviinit. Seminaaria, bileitä ja paikallisen musiikin showcaseja yhdistelevä TMW houkuttelee Viron pääkaupunkiin kulttuuriväkeä myös Suomesta.

Viron markkinointi Suomeenkin heräilee nyt uudestaan ja monipuolistuu. Tällä viikolla Helsingissä avataan Tallinn Design Housen pop-up-kauppa, joka oikeastaan symboloi uuden ajan matkailua. Monille suomalaisille voi tulla uutisena, että Viro on designmaa ja vahva sellainen.

Loppuviikosta Helsingissä Kämpin suomalaisen muodin keskuksessa Gardenissa avattava pop-up esittelee virolaista muotia ja muotoilua. Virolaisilla designbrändeillä on kunnianhimoisia vientisuunnitelmia kotimaata ja Suomea pidemmällä. Virolaisilla yrityksillä on myös yksi valttikortti suomalaisiin kilpailijoihinsa nähden. Suomessa muotiteollisuuden tuotanto on tunnetusti ajettu alas ja siirretty halvempiin maihin – kuten Viroon. Kotimaisen tuotannon ja pitkien ja edelleen elinvoimaisten käsityöperinteiden ansiosta virolaisilla brändeillä on mahdollisuudet erilaisiin materiaali- ja tuotantokokeiluihin.

Tallinn Design House tuo Suomeen esille 13 yritystä tuotteineen, mutta operaation yhtenä tärkeänä tavoitteena on kuitenkin houkutella Viroon uudenlaista suomalaista turistia. Vaikka muutama vuosi sitten suomalaisia valui Viroon paljon, suomalaisten keskiostos Virossa oli pieni. Design on symbolisesti ja konkreettisesti ala, joka voi houkutella turistia, joka käyttää maassa enemmän rahaa yöpymiseen, syömiseen ja ostoksiin. ”Poro” voi muuttua pelastavaksi enkeliksi.

”Tämä on ensimmäinen pop-up kauppamme Suomessa, ja toivottavasti se saa ihmiset myös uteliaaksi tulemaan Viroon näkemään ja kokemaan lisää", kommentoi Viron kulttuuriministeriön Creative Industries Adviser Anu-Maaja Pallok.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö