Kommentti

Laura Kukkonen, Cannes 19.6.2018 09:53

Yksityiskohdat tekevät tapahtuman? Cannes Lions nipistää kustannuksista

Pekka Mustonen

Ascential kutsuu karsimista "virtaviivaistamiseksi".

Cannes Lionsin ympärillä polveilevaa keskustelua seuranneet tietävät, että tapahtuma ja kilpailu ovat tälle vuodelle uudistuneet valtavasti.

Aiemmin kahdeksan päivän festari kestää enää arkiviikon verran ja kisassa on luovuttu rönsykategorioista.

Monet ovat sanoneet, että festivaali on viime vuosina paisunut ja levähtänyt aivan mahdottomaksi. Turhasta pröystäilystä onkin ollut siis varaa luopua. Ascential osoittaa kuunnelleensa asiakkaitaan, eli kisaan ja tapahtumaan osallistuvia mainostoimistoja keventäessään kokonaisuutta.

"Virtaviivaistaminen", eli kisaentryjen rajoittaminen ja festivaalipassien uudelleenhinnoittelu vähentävät luonnollisesti myös tapahtumasta syntyviä tuloja. Yhden kisaentryn jättäminen Cannes Lionsiin maksaa 500-1700 euroa. Tänä vuonna kisaamassa on 21 prosenttia vähemmän töitä kuin viime vuonna. Töitä lähetettiin kilpailuun kaikkiaan 32 372. Halvimmankin kisakategorian entry-hintojen mukaisesti laskettuna tämä vähennys yksin merkitsee yli 4,6 miljoonan euron menetystä. Viime vuonna Cannes Lions toi Ascentialille 72 miljoonan euron liikevaihdon, joka oli kasvanut 7 prosenttia edellisvuodesta.

Muutama miljoona saattaa olla pikkurahoja, mutta tulojen menetystä kannattaa paikata.

Tapahtumapaikallakin on nähtävissä pientä kulukurin makua. Esimerkiksi delegaattien goodiebagia on arvosteltu ankeaksi ja festivaalikävijöiden rekisteröitymistä ei enää suoritettu Cannes Lionsin tapahtumapaikalla Palais des Festivalsissa, vaan sen vieressä. Kai Ascential säästi siinä yhden päivän palatsivuokran.

Nämä ovat hyvin pieniä yksityiskohtia, jotka pitkän linjan Cannes-kävijät kyllä panevat merkille. Cannes Lionsin on kuitenkin ollut pakko uudistua, jotta sitä voi pitää toimistoille tarpeellisena. Ilman toimistoja ei ole Cannes Lionsia, eikö niin? Ainakaan vielä konsulttitalot ja alustayhtiöt eivät ole vallanneet ihan koko tapahtumaa.

Kun ohjelma on tiiviimpi, sisällön merkitys kasvaa, ja kun samaa työtä ei voi lähettää kaikkiin kategorioihin, myös yhä useampi kampanja pääsee esiin. Festivaali yrittää nyt samanaikaisesti palata juurilleen, eli juhlistamaan luovaa työtä ja sen tekijöitä sekä pysymään kärryillä alan muutoksessa. Se voi vaatia uhrauksia.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö