Kommentti

Ville Perttula 31.10.2018 12:44

Yleisö hylkää Facebookin, mutta mainostajat eivät

Outi Järvinen
Ville Perttula on M&M:n toimittaja.

Halpa mainonta maistuu mainostajille.

Facebookin kolmannen neljänneksen tulosta voi pitää jossain määrin torjuntavoittona, sillä yrityksestä on ollut hyvin vähän positiivista kerrottavaa kuluvan vuoden aikana.

Alkuvuoden Cambridge Analytica -tietovuodon jälkeen on nähty muun muassa syyskuussa paljastunut hakkeri-isku, joka vaaransi lähes 50 miljoonan käyttäjän tietoturvan. Lisäksi yhtiö on myöntänyt luovuttaneensa käyttäjien puhelinnumeroita mainostajille.

Luulisi, että yhä useampi käyttäjä hylkäisi Facebookin, koska some-palveluista ei ole varsinaisesti pulaa. Varsinaista käyttäjämäärän romahdusta ei päättyneen neljänneksen aikana ole tapahtunut.

Itse asiassa palvelun päivittäisten käyttäjien määrä kasvoi, ja palvelulla on nyt 1,495 miljardia päivittäistä käyttäjää. Kuukausitasolla palvelulla on nyt käyttäjiä 2,27 miljardia. Vuodessa kasvua on tullut 10 prosenttia.

Facebookin tuottoisimmat markkinat eivät kuitenkaan voi yhtä hyvin kuin ennen.

Euroopassa käyttäjämäärä pienentyi miljoonalla jääden 278 miljoonaan. Vähentymisen on arveltu johtuvan osaksi toukokuussa voimaan tulleesta GDPR-asetuksesta.

Pohjois-Amerikassa käyttäjämäärän kasvu on pysähtynyt täysin. Facebookilla on Yhdysvalloissa ja Kanadassa 185 miljoonaa käyttäjää. Määrä on pysynyt samana jo yli vuoden.

Pohjois-Amerikan ja Euroopan käyttäjälukujen muutos on merkittävä Facebookin kannalta siksi, koska näillä alueilla yhtiö tekee eniten rahaa käyttäjää kohden.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että Facebook ei hanki uusia käyttäjiä samaan tahtiin kuin ennen.

Skandaaleista ja hidastuneesta käyttäjämäärän kasvusta huolimatta Facebookin kolmannen neljänneksen osakekohtainen tulos ylitti analyytikkojen odotukset, sillä yhtiö pystyi toimittamaan 1,76 dollaria osakkeelta.

Facebookin tulot kasvoivat 33 prosenttia 13,7 miljardiin dollariin eli noin 12,1 miljardiin euroon. Kasvu oli kuitenkin hitainta kuuteen vuoteen. Myös yhtiön voitto kasvoi yhdeksän prosenttia 5,14 miljardiin dollariin eli noin 4,5 miljardiin euroon.

Euroopan ja Pohjois-Amerikan käyttäjämäärän kasvun pysähtyminen sekä hyvä tulos kertovat siitä, että yleisö reagoi Facebookin ongelmiin ennen mainostajia. Halpa mainonta maistuu mainostajille.

Se on sääli, sillä mainostajien vastuullisuusajattelun luulisi ulottuvan myös mainoskanavien valinnan puolelle. Ja puhetta vastuullisuudesta on kuultu viime vuosina paljon.

Toisaalta puhtaasti rahaa ajattelevan markkinoijan ei edes tarvitse harkita Facebook-mainonnan lopettamista, sillä vielä toistaiseksi palvelussa on tarpeeksi silmäpareja etenkin suomalaisten mainostajien tarpeisiin.

Harvat eettisen pohdintaan ja bränditurvallisuuteen perustuvat reaktiot on nähty isompien mainostajien puolelta. Esimerkiksi Unilever on uhannut vetää mainoksensa pois Facebookista aiemmin tänä vuonna.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö