Kommentti

Eeva Eronen 24.5.2018 10:52

Yritys, ottaako karttasi kantaa?

Karoliina Vuorenmäki

Yritysten on oltava aiempaa tarkempia sanavalinnoissaan ja vaikkapa karttoja julkaistessaan, jos ne toimivat Kiinan markkinoilla, kirjoittaa Eeva Eronen.

Länsimainen yritys on jälleen päätynyt pyytelemään Kiinalta anteeksi. Tällä kertaa asialla oli vaateyhtiö Gap, joka päätyi pahoittelemaan myyneensä t-paitoja, joissa oli virheellinen Kiinan kartta. Kartasta puuttuivat Taiwan, osia Tiibetistä ja saaria Etelä-Kiinan merellä.

Kirjoitin aiemmin tänä vuonna siitä, kuinka esimerkiksi lentoyhtiö Delta Airlines, vaateketju Zara ja hotelliketju Marriott ovat pahoitelleet sitä, että ne olivat kutsuneet tai antaneet verkkosivuillaan ymmärtää, että Taiwan, Tiibet, Hongkong tai Macao olisivat erillisiä maita.

Hankaukseen taustalla on se, että Kiina pitää Taiwania virallisesti maakuntanaan ja ylläpitää politiikkaa, jonka tavoitteena on jälleenyhdistyminen. Hongkong ja Macao taas ovat Kiinan autonomisia erityishallintoalueita, Tiibet osa Kiinaa autonomisena alueena.

Kiinan viime aikojen tarkkuus on ajanut yritykset uudenlaiseen tilanteeseen.

"Yhtiöt löytävät itsensä tilanteesta, missä niitä vaaditaan osallistumaan poliittiseen keskusteluun, mitä niiden ei ole aiemmin tarvinnut tehdä", kommentoi kansainvälisen konsulttiyhtiön A.T. Kearneyn vähittäiskauppatoiminnan johtava partneri Greg Portell New York Timesissa kommentoidessaan Gapin tapausta.

Yritykset saavatkin nykyään olla aiempaa tarkempia sanavalinnoissaan ja vaikkapa karttoja julkaistessaan, jos ne toimivat Kiinan markkinoilla.

Valkoinen talo kutsui tässä kuussa Kiinan lentoyhtiöille asettamaa vaadetta olla kutsumatta Taiwania, Macaota ja Hongkongia erillisiksi maiksi "orwelliläiseksi roskaksi". Kiinan ulkoministeriö vastasi tähän huomauttavalla, että Kiinan toiveisiin taipuminen oli Kiinassa bisneksen tekemisen hinta.

Uutistoimisto AP:n mukaan Finnair on yksi yhtiöistä, joka on muuttanut tapojaan siinä, kuinka se viittaa Taiwaniin. Finnairin mukaan yhtiö kävi alkuvuodesta läpi eri sivustojaan varmistaakseen, että ne ovat yhteneväisiä. Nyt Taiwan on osa Manner-Kiinaa kaikilla sivuilla. 

Finnairissa on nähty, että Kiina ei ole ainoa, jossa kartat herättävät intohimoja. Asiakkaat antavat kartoista herkästi palautetta. Kartoissa on usein asioita, joista ihmiset eivät ole yksimielisiä: maiden välillä on kiistaa rajoista ja vaikkapa merialuiden nimistä.

Karttoihin tulee myös aika ajoin muutoksia. Finnair saa palautetta toisinaan esimerkiksi matkustajien käytössä olevilla näyttöruuduilla pyörivistä kartoista. Johtaja Päivyt Tallqvist Finnairin viestinnästä kertoo, että koneissa pyörivien karttaohjelmistojen iät vaihtelevat konetyyppistä riippuen. Euroopan-liikenteessä olevissa koneissa on hänen mukaansa Suomen kartassa paikannimiä, joita ei enää käytetä.

"Koneessa käytössä olevissa kartoissa on olennaista, että niissä näkyy, missä kohtaa reittiä mennään, ei niinkään se, kuinka jokin paikka on nimetty", Tallqvist sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö