Kommentti

Pekka Lähteenmäki 14.2. 10:40

Ystäväsi antaa alennusta

Karoliina Paavilainen
Pekka Lähteenmäki on Talouselämän ja M&M:n toimittaja.

Amerikassa ystävänpäivä on jättibisnes. Suomessakin tarjolla on alennuksia, mutta ystävyys muuttuu heikosti myynniksi.

Saatko tänään paljon ystävänpäivälahjoja? Entä jaoitko paljon paketteja muille vai hemmottelitko kenties itseäsi?

Vastaus näihin kysymyksiin on monella ei. Ystävänpäivästä ei Suomessa ole tullut kummoista kauppapäivää.

Hyviä tilastojakaan ystävänpäivän myynnistä ei Suomessa löydy. Kesko on kertonut, että esimerkiksi kukkien myynti tuplaantuu ystävänpäivänä. Kasvua on myös laadukkaan ruuan ja suklaan myynnissä.

Mitään rynnäkköä kauppoihin ystävyys ei saa Suomessa aikaan.

Ero on iso Yhdysvaltoihin. Tänä vuonna ystävänpäivää viettävät amerikkalaiset ovat kertoneet vähittäiskaupan etujärjestön mukaan kasvattavansa päivään käytettävää rahasummaa 13 prosenttia noin 162 dollariin.

Toisaalta päivää viettävien määrä on selvässä laskussa. Nyt ystävänpäivää aikoo viettää 51 prosenttia amerikkalaisista, kun viime vuonna sitä kertoi viettävänsä 55 prosenttia ja huippuvuonna 2007 peräti 63 prosenttia.

Amerikassa ystävänpäivä on muuttumassa rakkaudenpäivästä juhlaksi, jolloin muistetaan läheisiä laajemminkin.

Suomessa kauppiaat voivat vain haaveilla moisesta suosiosta. Täällä ystävänpäivä onkin vähän epämääräinen tapaus. Päivän voi ymmärtää ainakin kolmella tavalla. Perinteinen tapa on ajatella ystävänpäivä pariskuntien romanttiseksi juhlaksi. Monet ravintolat ja hotellit mainostavatkin ystävänpäivätarjouksia.

Toiseksi päivän voi ajatella ystävysten juhlaksi, jolloin kaveria muistetaan.

Kolmanneksi jotkut kaupat tuntuvat ajattelevansa olevansa itse se ystävä. Intersport ja XXL tarjosivat ystävänpäivän kunniaksi 20 prosentin alennuksia valikoiduista tuotteista tai tuoteryhmistä.

S-ryhmän ystäviä ovat tietysti omistaja-asiakkaat. Sokos aloittikin ystävänpäivästä sunnuntaihin asti kestävän omistajapäivät, joilla se tarjoaa 20 prosentin alennuksia.

Kaupat näyttävät hinnoitelleen ystävyytesi samalla laskukaavalla. Ystävyytesi arvo on 20 prosenttia hinnasta. Ystävällistä, mutta ei kovin romanttista.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö